Uw werkhervattinsgkas 2018 wordt gecontroleerd, en nu?

Woensdag 14 maart 2018

Het is alweer een paar maanden geleden dat werkgevers, die publiek verzekerd zijn, van de Belastingdienst de premies Ziektewet en WGA (Werkhervattingskasbrief) voor 2018 hebben ontvangen. In de periode erna volgt veelal de controle op juistheid van deze premies. De instroomlijst wordt opgevraagd en er wordt gecontroleerd of het UWV geen onjuiste Ziektewet of WGA dossiers aan de werkgever heeft toegerekend. Bij veel werkgevers verdwijnt het naar de achtergrond, om vervolgens in december weer de controle van de premies voor 2019 op te starten. Wij vinden dit een gemiste kans, aangezien op het gebied van verzuim, Ziektewet en WGA doorlopend inzicht en grip ervoor zorgen dat de kosten verminderd worden.

Inzicht op inhoud en financiën
Ons advies is dan ook, naast de verzuimdossiers en verzuimpercentages, ook inzicht te krijgen en houden op de instroom in de Ziektewet en WGA. Zorg ervoor dat u begrijpt wat de impact is van de kosten en wanneer deze uitkeringen tot meer verschuldigde premies aan de Belastingdienst leiden. Houdt tevens bij of de uitkeringen die aan u worden toegerekend nog actief zijn en wat de laatste status is. Op deze manier komt u niet voor onverwachte premieverhogingen te staan.

Kortom, houdt voor uzelf bij:

  • Alle dossiers in Ziektewet en WGA
  • Periodiek inzicht in status van deze dossiers
  • Controle op stukken UWV
  • Bewustzijn en inzicht in de financiële implicaties van de instroom, nu en in de toekomst
  • Beoordeel periodiek of eigenrisicodragerschap binnen uw organisatie past (zowel beleidsmatig als financieel)

Wilt u meer weten?
Wij denken graag met u mee. U kunt contact opnemen met Sunny Sharma via 06-46237026 of sunny.sharma@hcscan.nl 


Terug naar overzicht